افزایش خطرات سلامت برای مادر و فرزند با رژیم غذایی غربی در دوران بارداری

6 آوریل 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داده است احتمال بروز مشکلات متابولیکی در زنان بارداری که از رژیمهای غذایی پرکالری و مملو از قند استفاده می‌کنند، بیشتر است و این عوارض به فرزندان آنها نیز منتقل می‌شود.

 محققان دانشگاه کمبریج دریافتند که رژیم غذایی که باعث چاقی می‌شود موجب اختلال در فرایندهای متابولیکی در بدن زنان باردار می‌گردد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را در آنها افزایش می‌دهد.

نویسنده‌ی ارشد این مقاله دکتر Sferruzzi-Perri گفت: در طی یک حاملگی طبیعی، متابولیسم بدن مادر دچار تغییراتی می‌شود تا بتواند مواد غذایی لازم را در اختیار جنین قرار دهد. متابولیسم بدن مادر به سمت مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز پیش می‌رود تا مقدار گلوکزی که بدن مادر استفاده می کند به نفع تأمین منابع لازم برای جنین، کاهش ‌یابد.

ما تصور می‌کنیم در مواردی که مادر از رژیم‌های غذایی مملو از قند و پرکالری استفاده می‌کند این تغییرات متابولیکی  تشدید شده ویا دچار اختلال می‌شود.

محققان دریافتند که تحمل قند و حساسیت به انسولین در موشهای بارداری که با رژیمی به سبک رژیم غذایی غربی که مملو از قند و سرشار از کالری است، تغذیه می‌شوند نسبت به موشهای باردار تغذیه شده با رژیم متعادل، تغییر می‌کند و علایمی شبیه به دیابت بارداری در آنها ظاهر می‌گردد. دیابت بارداری در 5 درصد از زنان باردار در بریتانیا مشاهده می شود و می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را پس از زایمان افزایش دهد.

نقص در سوخت و ساز بدن، جریان مواد مغذی به جنین را دچار اختلال می‌کند، محققان بر این باورند که عواقب تغذیه‌ی مادران با رژیم‌هایی به سبک غربی، مستعد شدن کودکان به مشکلات متابولیکی در آینده خواهد بود.

دکتر Sferruzzi-Perri می‌گوید: ما هنوز از عواقب دقیق این رژیم بر جنین اطلاعی نداریم اما این یافته‌ها با یافته‌های مطالعات قبلی مطابقت داشته و حاکی از اینست که نوزادان متولد شده از این مادران در بزرگسالی با مشکلات متابولیکی مواجه خواهند شد، بنظر می‌رسد تغییر در رسیدن مواد مغذی و اکسیژن در مراحل تشکیل و توسعه‌ی اندام‌ها موجب بروز تغییراتی دائمی در ساختار وعملکرد بافتهای خاصی در بدن جنین می‌شود که او را در معرض مشکلات متابولیکی در بزرگسالی قرار می‌دهد. یافته‌های این تحقیق درمجله‌ی Physiology منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/western-style-diet-during-pregnancy-increases-health-risks-for-mother-and-offspring-96937411.html